Hilde Crevits slaagt hier waar haar voorganger faalde. Felicitaties hadden we van de oppositie natuurlijk niet verwacht, maar dat ze een hervorming waar ze zelf achter stonden plots afdoen als een niemendalletje, is toch wat vreemd. Blijkbaar is men teleurgesteld dat de scholen hun vrijheid behouden. Het afschaffen van de vrijheid van onderwijs was inderdaad nooit onze doelstelling. Dat dit voor anderen wel zo was, verklaart wellicht waarom hun hervorming mislukt is.

Maar als de scholen zo vrij zijn, zal er dan wel iets veranderen? Het antwoord is heel eenvoudig: ja. En nog geen klein beetje. Te beginnen met een betere voorbereiding in het basisonderwijs, over de bredere eerste graad die voor oriëntatie dient, naar het hervormde aanbod in de tweede en derde graad om een meer geïnformeerde keuze te maken.

Concreet? Ik pik er maar eentje uit: we evolueren van 30 studiegebieden naar 8 studiedomeinen. Zo maken we het geheel aan keuzes overzichtelijker, en wordt de finaliteit van een studierichting duidelijker gemaakt. Gericht op de arbeidsmarkt? Op doorstroom naar het hoger onderwijs? Of beide? Dankzij deze hervorming zullen de gevolgen van een studiekeuze veel duidelijker zijn.

Wilt u meer weten over de verschillende maatregelen, dan kan u hier terecht.

Een fragment uit het debat:

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.