De heer Koen Van den Heuvel:
Er zijn twee scholen van economisten aan het groeien. Er is de school die zegt dat we meer moeten besparen, dat de tekorten weggewerkt moeten worden en dat de schulden afgebouwd moeten worden omdat dat zorgt voor vertrouwen en op termijn ook voor een gezonde en duurzame economische groei. Noels is daar zowat de voorganger van.
Er is ook een andere school, die van De Grauwe – om geen namen te noemen –, die oproept om niet te fel te besparen omdat dat de economische groei versmacht en de relance doodt. Deze school stelt dat we een beetje geduld moeten hebben, want dat we er anders nooit komen.
Is er een synthese mogelijk? Christendemocraten zijn sterk in het maken van syntheses. Is er geen derde weg? Ik denk dat deze Vlaamse Regering heeft bewezen dat er inderdaad een derde weg is, dat het beste van deze twee scholen kan worden verenigd. Er wordt een begroting in evenwicht ingediend die zorgt voor vertrouwen en voor een duurzaam economisch herstel, maar zonder harde besparingen, zonder botte, blinde, brute besparingen die een economische relance of het economische vertrouwen zouden schaden.
Welnu, in naam van de CD&V-fractie, zeg ik u, minister-president, en de hele ploeg, proficiat met dit resultaat. Het is een begroting in evenwicht, een geloofwaardige begroting in evenwicht. Wie doet ons dat na in Europa? Wie heeft op 29 februari al een begrotingscontrole geboekt? Niemand! De Vlaamse Regering komt haar belofte na. Degenen die het in december hadden over een “fakebegroting”, die vertelden dat ze er niet in geloofden, hebben ongelijk. In februari zou de begroting worden aangepast, welnu, gisteren, op 28 februari, heeft de minister-president deze begroting ingediend en vandaag debatteren we er hier in het Vlaams Parlement over! Woord is gehouden! (Rumoer bij het Vlaams Belang. Applaus bij de meerderheid)
We hebben een begroting in evenwicht, die zorgt voor vertrouwen in de Vlaamse economie, zonder brute besparingen. Ik meen dat dit heel belangrijk is.
De voorzitter:
De heer Lode Vereeck:
Op de begroting van de Federale Regering is veel kritiek te geven, maar de Federale Regering is uitgegaan van een groei van 0,8 procent. De urgentie waarmee deze regering naar dit parlement kwam, was veel groter.
De voorzitter:
De heer Hermes Sanctorum:
Als het gaat om de geloofwaardigheid van de christendemocratie, wil ik toch nog even dit kwijt, mijnheer Van den Heuvel. CD&V is de grootste Vlaamse partij in de Federale Regering, ze levert de minister van Financiën, een vicepremier, en een staatssecretaris voor Staatshervorming, die fameus aan het schrappen zijn in de fameuze fantoombevoegdheden – want ze worden gewoon allemaal geschrapt. Maar de Vlaamse minister-president, toch ook van CD&V en iemand die nog altijd grote macht en invloed wordt toegedicht, zou daar helemaal niet van op de hoogte zijn. Dat is toch totaal ongeloofwaardig!
Minister-president Kris Peeters:
We hebben niets aan vechtfederalisme, mijnheer Sanctorum. Uw voorzitter heeft dat gezegd. Dat heeft daar niets mee te maken. We zijn bereid om de overname van die fantoombevoegdheden te bestuderen als de federale overheid ze schrapt. Ik heb verschillende weken lang – in alle rust – gevraagd dat de federale overheid die lijst zou opstellen. Die lijst is er nog niet. De lijsten die circuleren, zijn niet officieel. Ik kan geen rekening houden met zaken die ik niet weet; u kunt dat misschien wel, ik niet. Ik wil daarin correct zijn. Als die lijst in april klaar is, zullen we direct een aanpassing doorvoeren.
Ik vind het ronduit schandalig, mijnheer Sanctorum, dat u onrust probeert te creëren met uw uitspraken over het Asbestfonds. Daar is geen enkele reden voor. U bent verantwoordelijk voor de mist daaromtrent. We moeten kalm blijven. De federale overheid moet die lijst opstellen en dan zullen we daar overleg over plegen. Ik vind het schandalig dat u de asbestslachtoffers gebruikt in dit debat. (Applaus bij de meerderheid)
De heer Lode Vereeck:
Alleen, als we er 1,6 procent naast zitten, en in december zaten we er volgens de heer Van Rompuy 500 miljoen euro naast, moet het mogelijk zijn om via de methode van de amendementen in december al een realistische begroting in te voeren zodat we hier geen drie dagen over niets zitten te debatteren.
De voorzitter:
De heer Kris Van Dijck:
In december hebben we hier dagenlang gedebatteerd. Het verwijt van de oppositie is dat deze begroting niet langer klopt. Zowel de regering als de meerderheid beloven voor eind februari een ernstige begrotingscontrole, indachtig de ambitie die we allemaal hebben, een begroting in evenwicht. Mijnheer Sanctorum, op sommige niveaus bent u mee aan het besturen. We houden het budget zo veel mogelijk in evenwicht. De regering komt met een voorstel waarover we hier debatteren. Dat wordt nu weer van tafel geveegd. Het is zogezegd niet ernstig. Deze werkwijze en de inhoud van deze begroting zijn zeer ambitieus en stroken volledig met de beloftes die in december werden gedaan.
De voorzitter:
De heer Ludwig Caluwé:
De voorzitter:
Minister Philippe Muyters:
De voorzitter:
De heer Filip Watteeuw:
Minister Muyters heeft in de commissie Algemeen Beleid en Financiën voortdurend verdedigd dat het in december geen virtuele begroting was. Het is zinvol dat we het debat hier en nu voeren, en dat is vooral onder druk van de oppositie.
De voorzitter:
De heer Filip Dewinter:
Minister-president Kris Peeters:
De heer Koen Van den Heuvel:
We hebben dus een begroting in evenwicht en daar zijn we fier op, en zeker ook op de manier waarop dat is bereikt. Mijnheer Vereeck, u zult zeggen dat eenmalige inkomsten de reddingsboei zijn geweest van deze begroting. Voor een deel is dat juist. Et alors? Et alors? In een jaar met een nulgroei is het normaal dat overheden kijken naar eenmalige inkomsten om uit te zoeken hoe de begroting in evenwicht kan worden gehaald. Bij meer economische groei wordt dat opgehaald. Deze regering heeft ervoor gezorgd dat met het nemen van structurele maatregelen die nu een beperkte opbrengst hebben, maar op termijn meer zullen renderen, die eenmalige ontvangsten kunnen worden gecompenseerd. (Opmerkingen van de heer Lode Vereeck)
Bovendien zijn er structurele maatregelen – slimme, structurele maatregelen – genomen. Ik zal ze misschien toch nog even opsommen. Het is heel belangrijk dat ze nu een stukje renderen maar dat ze op termijn meer en meer zullen renderen en zo de eenmalige ontvangsten zullen compenseren.
Er zijn inderdaad een aantal kantelmomenten bereikt. Het kostendekkingspercentage van De Lijn gaat omhoog. Ik denk dat dit een heel belangrijk kantelmoment is na het gratisverhaal. De heer van Rouveroij heeft gisteren in de pers gezegd dat het te weinig is en dat het allemaal niet veel zal helpen. Mijnheer van Rouveroij, het kantelmoment in het gratisverhaal dat onder een liberale minister-president is ingevoerd, is bereikt in een regering zonder liberalen.
Er komt een meer efficiënte overheid. Er is een bevriezing van de werkingskosten en de apparaatskredieten. Er komen minder ambtenaren. Dit is geen slogan. Ook hier is een duidelijk kantelmoment bereikt door minder ambtenaren en een ontvetting van de overheid. De ontvetting van de Vlaamse staat wordt versterkt en is niet alleen een holle slogan, maar wordt in daden omgezet. (Opmerkingen van de heer Vereeck)
Een derde punt is het aanpakken van het systeem van terbeschikkingstelling (tbs). Het is belangrijk dat de Vlaamse overheid ook haar steentje bijdraagt om mensen langer aan het werk te houden.
In het economisch ondersteuningsbeleid is de keuze voor transformatiesteun gemaakt. Het is heel belangrijk om op die manier de bedrijven die innoveren, die streven naar duurzame economische groei, te ondersteunen. Het is inderdaad een keuze van beperkte overheidsmiddelen.
Het vernieuwd sociaal beleid kan doorgaan maar er is heel duidelijk het principe ingevoerd dat de kindpremie kan worden geïntegreerd in de kinderbijslag wanneer die wordt overgeheveld naar Vlaanderen.
Het sociaal nieuw beleid en het nieuw beleid in Vlaanderen, 60 miljoen euro voor R&D, het loopbaanakkoord waar 30 miljoen euro voor is vrijgemaakt, 30 miljoen euro voor Onderwijs en de miljoenen in Welzijn voor mensen met een handicap worden behouden.
Naast het feit van de slimme structurele maatregelen, naast het feit dat er een evenwicht is, is het ook een voorzichtige begroting. We gebruiken inderdaad niet alle buffers. Er is een buffer van meer dan 100 miljoen euro behouden. Heel belangrijk is bovendien de onderbenutting die lichtjes is aangepast. We mogen verwachten dat de uitgaven voor rente en voor bijvoorbeeld de outillage van de lokale besturen te hoog geraamd zijn, zodat de onderbenutting nog altijd zeer voorzichtig is geraamd. Mijnheer Vereeck, dat is dus ook een extra buffer.
De discussie over de economische groei gaat over min 0,1 procent of plus 0,1 procent. Gisteren heeft de KBC haar laatste conjunctuurvooruitzichten gepubliceerd: niet min maar plus 0,2 procent. De KBC heeft gezegd dat er tekenen zijn dat het herstel bezig is, dat we misschien wat optimistischer moeten worden en dat er in de tweede helft van dit jaar een positieve economische groei komt. De Nationale Bank heeft mij geleerd dat we die kantelmomenten altijd onderschatten. Het is belangrijk dat de Vlaamse overheid – en de Vlaamse begroting is hiervoor een instrument – zulke vertrouwenswekkende maatregelen neemt om de prille economische groei te ondersteunen. Het is goed mogelijk dat de plus 0,1 procent zelfs nog beter wordt.
Op dit elan, beste collega’s, moet worden voortgewerkt. Ik zou de Vlaamse Regering willen aanmoedigen om op dit elan voort te gaan. Aan minister Muyters zou ik zeggen: werk aan de hervorming van de fiscaliteit, werk aan de activering op de arbeidsmarkt bij de uitvoering van het loopbaanakkoord. Aan minister Lieten zeg ik: hervorm het O&O-beleid, pas het tweede rapport-Soete toe. Minister Crevits, blijf investeren in de wegen. Op die manier zet de Vlaamse economie een grote stap voorwaarts. (Applaus bij de meerderheid)
De heer Lode Vereeck:
De heer Koen Van den Heuvel:
De heer Lode Vereeck:
De heer Koen Van den Heuvel: